В обговоренні особливостей реалізації реформи місцевого самоврядування та територіальної організації влади в Україні в умовах воєнних викликів і підготовки до набуття членства в ЄС взяли участь представники всеукраїнських асоціацій органів місцевого самоврядування, урядовці та парламентарі, управлінці самоврядних та виконавчих місцевих органів влади дев’яти областей західного регіону, а також науковці й експерти. Волиньраду та УАРОР представляв Григорій Недопад.
У своєму виступі голова обласної ради, віце-президент Української асоціації районних та обласних рад з регіональної політики Григорій Недопад зазначив, що децентралізація, хоч і проведена поки лише на базовому рівні, – одна з найуспішніших реформ. Однак, для завершення перетворень Концепція реформування місцевого самоврядування потребує оновлення з урахування нових обставин, найперше воєнних викликів, післявоєнної відбудови, а також євроінтеграційних процесів. «З початку повномасштабного вторгнення місцеве самоврядування довело, що реформа дійсно пішла на користь – ми гнучкі і здатні швидко адаптуватись до потреб людей, реагувати на виклики. Більш того, всі органи місцевого самоврядування, зокрема районні та обласні ради, довели свою спроможність при організації безлічі заходів на захист суверенітету та територіальної цілісності України під час воєнного стану. УАРОР тісно співпрацює з органами державної влади та надає пропозиції до проєктів нормативно-правових актів. Не є виключенням і законопроєкт щодо особливостей реалізації Концепції. Тому УАРОР наполягає на врахуванні своїх зауважень і пропозицій, оскільки вони є консолідованою і виваженою позицією органів місцевого самоврядування регіонального і субрегіонального рівня», – зазначив він.
Зокрема члени Асоціації не погоджуються з формулюванням Концепції, що «роль обласних рад у сфері регіонального розвитку є низькою». Позиція УАРОР – навіть у прифронтових регіонах обласні ради здійснюють повноцінну діяльність в умовах воєнного стану. Вони мають необхідний потенціал, проте обласні державні (військові) адміністрації не завжди в повній мірі долучають обласні ради до процесу регіонального розвитку. Водночас, Концепція не передбачає запровадження виконавчих органів для обласних і районних рад, що асоціація вважає вкрай актуальним і необхідним. Досить спірними та такими, що не відповідають нормам Конституції України, УАРОР розцінює положення Концепції про те, що «формування органів місцевого самоврядування на субрегіональному та регіональному рівнях здійснюється, виходячи з наявності спільних інтересів територіальних громад, визначених законом у вигляді відповідних повноважень», а також, що «утворення власних виконавчих органів рад на субрегіональному та регіональному рівнях, якщо доцільність формування органів місцевого самоврядування на цих рівнях буде визначена законом».
«По-перше, існування районних та обласних рад закріплено нормами Конституції України, і ці ради не можуть скасовуватися/утворюватися законом. Тобто, до внесення змін до Конституції України такі пропозиції не можуть бути закріплені у офіційних документах. По-друге, районні та обласні ради є представницькими органами, які обираються прямим голосуванням жителів відповідних територій. Порядок їх формування та функціонування відповідають положенням Конституції України, а також жодним чином не суперечать нормам Європейської Хартії місцевого самоврядування», – апелювала президентка Української асоціації районних та обласних рад Тетяна Єгорова-Луценко. Вона просить врахувати наведені пропозиції під час доопрацювання проєкту Концепції і запевнила у готовності асоціації брати участь в наступних обговореннях.