Голова обласної ради Григорій Недопад провів додаткові предметні консультації щодо перспектив діяльності та бюджетного фінансування окремих медичних та освітніх комунальних закладів. До аналізу ситуації були долучені керівники структурних підрозділів апарату ради та ОВА з гуманітарно-соціальної сфери, фінансів, охорони здоров’я, служби у справах дітей, освіти та спорту, а також директори обласних комунальних установ.
Григорій Недопад зазначив, що є ряд обласних закладів, проблеми яких належить вирішити негайно, аби вони не стали критичними в утриманні наступного року. Йшлося, зокрема, про КП «Центр медичної реабілітації та паліативної допомоги дітям». Це колишній будинок дитини, який відповідно до оголошеної реформи, зараз перебуває в процесі трансформації. Обравши за додатковий напрям діяльності реабілітацію, установа змогла укласти договір з НСЗУ на один пакет послуг і готується до підписання ще двох – надання психіатричної та паліативної допомоги мобільними мультифункціональними командами. Однак на це потребуватиметься час, окрім того ці пакети усе одно не зможуть забезпечити потрібний рівень утримання установи, а медична субвенція, за рахунок якої досі фінансувався дитбудинок, з наступного року не передбачена. Тож належить вже зараз визначити співвідношення медичних і соціальних послуг, а отже й відповідні обсяги фінансування з обласного бюджету, які знадобляться наступного року. Начальниця Служби у справах дітей Алла Онищук запропонувала додати до виду діяльності центру надзвичайно затребувану послугу – денний догляд за дітьми з інвалідністю. Навколишні громади, де згаданих денних стаціонарів немає, готові оплачувати надання таких послуг для своїх мешканців. Вона також зазначила, що ЮНІСЕФ, яка фінансує проєкт капітальної реконструкції центру з урахуванням доступності та інклюзивності, готова надати допомогу і у визначенні перспектив розвитку установи з формуванням покрокового плану дій.
Фінансування робіт, пов’язаних з облаштуванням укриття у КП «Волинський обласний госпіталь ветеранів війни» ще одне проблемне питання, зволікання з вирішенням якого загрожує обласному бюджету величезним штрафом. Як пояснила керівниця медустанови Тетяна Масікова, для госпіталю ветеранів та інвалідів війни протирадіаційне укриття було спроєктоване без найменшого урахування доступності. Захисна споруда розташована нижче підвальних приміщень з перепадом площин до метра, не відповідає нормам ширина дверей, а запасний вихід обладнаний вертикальною металевою драбиною. Як тимчасовий варіант – в госпіталі облаштували найпростіше укриття. Тим часом на проведення капітального ремонту, йдеться про суму понад 3 млн грн, заклад виготовив проєктно-кошторисну документацію і подав заявку на державну цільову субвенцію, однак Волинь до переліку отримувачів коштів з державного бюджету на облаштування укриттів у медичних установах цьогоріч не увійшла. Було прийнято рішення ще цього року з обласного бюджету спрямувати 100 тисяч гривень на демонтажні роботи. Одночасно обласна рада та облвійськадміністрація звертатимуться до центральних органів влади з тим, аби область усе ж отримала цільові кошти на облаштування захисних споруд в закладах охорони здоров’я наступного року.
Не вирішеним питанням для Володимирського спортивного ліцею є нестача асигнувань на харчування. У новому форматі зі спортивною спеціалізацією освітній заклад уже працює, новий статус передбачає специфічні умови навчання, зокрема – п’ятиразове харчування з нормативним розрахунком 200 і більше гривень у день на одного учня, тоді як для решти закладів – це 150 грн. Наступного року кошти на ці потреби будуть передбачені, а от до завершення цього бюджетного року непокрита різниця перевищує 300 тис грн. Тож головний розпорядник коштів – управління освіти і науки ОВА разом із керівництвом ліцею мають знайти рішення, яке б дозволило закрити цю потребу.
Низька наповнюваність учнів – головна проблема Люблинецького ліцею, і це може становити загрозу для існування обласного освітнього комунального закладу. Директор Дмитро Матвіюк пояснює, що поруч розташована Люблинецька загальноосвітня школа, яка теж претендує мати старшу профільну школу, хоча її база значно поступається, а сам заклад переповнений, проте керівництво відмовляється передати старші класи до ліцею. За словами директора ліцею, не знайдено порозуміння і з керівництвом громади. На думку ж очільниці управління освіти і науки ОВА Наталії Матвіюк, на ситуацію, що склалася, вплинуло і зволікання дирекції ліцею з обранням профілю та визначенням його напрямку для майбутнього класичного ліцею. Під обраний спортивно-патріотичний в закладі немає кадрового забезпечення, тоді як успішними могли би стати такі профілі як історія, географія, мистецький напрямок. У підсумку дирекції Люблинецького ліцею доручено визначитися зі стратегією розвитку, все ж спробувати налагодити діалог з керівництвом громади, а також активніше працювати над залученням учнівського контингенту по за межами Люблинецької громади, адже відповідно до положення, у профільному академічному ліцеї місцевих дітей може навчатися не більше 30%, тоді як сьогодні – це понад 50.
Голова обласної ради остаточною датою подання пропозицій та розрахунків із озвучених проблемних питань визначив 10 листопада. «Після прийняття державного бюджету у другому читанні ми відразу ж розпочнемо нашу традиційну серію бюджетних слухань з максимальною деталізацією потреб і плануванням видатків обласного бюджету на 2025 рік. Тож до того часу повинен бути зрозумілий алгоритм дій та можливі варіанти вирішення зазначених проблем», – підсумував аналітично-консультаційну зустріч Григорій Недопад.