З метою якісного та ефективного формування мережі закладів освіти Волинської області питання реформи старшої школи було винесене на розгляд Координаційної ради з питань місцевого самоврядування при голові обласної ради.
Нагадаємо, під час останньої сесії Волиньрада не затвердила відповідне рішення, відправивши його на доопрацювання. Депутати воліли більш ґрунтовно та детально вивчити питання, аби прийняти виважене і об’єктивне рішення на користь здобувачів освіти.
Правдиву і неупереджену інформацію, а також реальний стан справ щодо реформування старшої школи в державі волинським самоврядцям окреслив національний експерт, лідер тематичної групи з питань освіти на регіональному та місцевому рівнях шведсько-української Програми Polaris Олег Фасоля. Він навів аргументи, чому старшу школу вкрай потрібно відділити від базової. «Причина перша: старша школа залишається дуже «радянською», нереформованою, нудною та нецікавою для учня. Причина друга: вступ до Євросоюзу, що тягне за собою необхідність інтеграції й освітнього законодавства. У жодній країні Європи старша школа не є поєднаною із базовою, всюди вона існує окремо», – зауважив він.
Щодо необхідності формування нової мережі закладів старшої профільної освіти, то це, за словами Олега Фасолі, є прямою вимогою чинного законодавства з метою зміни неефективної системи надання освітніх послуг загалом і в старшій школі зокрема. «Наразі у старшій школі освітні послуги надаються з ухилом на вчителя, а не на дитину. Система вибору профілів навчання орієнтована здебільшого на кадровий потенціал закладу освіти, а те чи потрібно це учням, чи буде це для них перспективно у майбутньому, на це звертається мало уваги або не звертається взагалі», – наголосив він.
Експерт зауважив, що реформування старшої школи важлива з огляду на ряд чинників: вчитель має отримати вмотивованого до здобуття освіти учня; кожен здобувач освіти матиме право вибору своєї, не нав’язаної освітньої траєкторії; держава отримає випускника, який буде профорієнтованим. «Старша школа, яка існує у нинішньому вигляді, замість того, аби конкретніше спрямувати дитину на здобуття своєї майбутньої професії, фактично дезорієнтує їх. Випускники у переважній більшості не знають, ким хочуть бути», – зазначив він.
За словами Олега Фасолі, є ряд причин, які гальмують реформу старшої школи. Це зокрема: нечіткість державної освітньої політики та нормативної бази; слабка поінформованість суспільства (батьківської спільноти); внутрішній супротив педагогічних спільнот, а також політичний популізм. «Це найбільша біда України, адже ми живемо у перманентних виборах і у постійному бажанні зберегти за собою посади голів, депутатів тощо. Тому я сьогодні звертаюсь до голів громад з проханням відкинути політичний популізм. Втілити реформу в життя можна без репутаційних втрат, якщо до цього підійти розумно, професійно, відкрито та із залученням експертів. Будьте відповідальними за долю кожної дитини, бо збереження старої моделі старшої школи призведе до того, що молодь намагатиметься виїхати з країни, а надто після закінчення війни, коли відкриються кордони», – підкреслив він.
Експерт також акцентував увагу самоврядців на необхідності зміни самого ставлення до реформи від негативного до позитивного і мотивуючого. Для цього, на його думку, очільникам громад потрібно: сформувати команду однодумців – лідерів просування продуктивних змін; налагодити ефективну комунікацію з усіма учасниками освітнього процесу; почути побажання дітей; скористатися кращими практиками та позитивним досвідом формування мережі закладів освіти, які уже є в інших регіонах та на Волині, зокрема у містах Володимирі та Нововолинську.
Своєю чергою голова Волиньради Григорій Недопад закликав голів громад скористатись досвідом колег та масштабувати його на своїх територіях. «Нам сьогодні не можна втрачати дорогоцінний час. Процес реформування старшої школи необхідно пришвидшити. Звісно, нам доведеться приймати непопулярні рішення, укрупнювати заклади, довозити дітей, однак все це заради надання якісної освіти учням старшої школи. У п’ятницю відбудеться розширена нарада із цього питання за участі заступників Міністра освіти і науки України, запрошую і представників територіальних громад, які будуть мати змогу обґрунтовано окреслити своє бачення втілення освітньої реформи на місцях. Давайте спільно зробим такий продукт, щоб потім нам не було соромно дивитись в очі людям», – зауважив Григорій Недопад.
Разом із цим перший заступник голови обласної ради Юрій Поліщук звернувся до керівництва профільного управління ОВА з пропозицією спільно із районною владою додатково опрацювати план мережі у кожному окремому районі та громаді, щоб обрати найбільш оптимальний варіант.
Окремо на засіданні координаційної ради обговорили й питання підвищення якості освітньої діяльності навчальних закладів у територіальних громадах та підходи до реалізації засновниками освітньої політики. Начальниця управління Державної служби якості освіти у Волинській області Ангеліна Мочарська зосередила увагу керівників громад на основних повноваженнях та завданнях очолюваного нею відомства, а також закликала їх до співпраці в частині здійснення інституційного аудиту закладів загальної середньої освіти; сертифікації педагогічних працівників; моніторингу якості освіти тощо.