ЄВРОІНТЕГРАЦІЙНИЙ ФОРУМ ГРОМАД. РЕГІОНАЛЬНИЙ ВИМІР
На Волині законодавці і практики від місцевого самоврядування вчергове обговорили актуальну проблематику децентралізації, реформ та інституційної спроможності в контексті європоступу. Цього разу участь у форумі взяли не лише керівництво та депутати Волиньради і лідери місцевих громад, а й представники місцевого самоврядування з Рівненщини, Івано-Франківщини, Хмельниччини, Одещини і Херсонщини, а також профільні асоціації – АМУ та УАРОР.
Відкриту дискусію традиційно ініціював парламентський комітет з питань організації державної влади, місцевого самоврядування, регіонального розвитку та містобудування за підтримки проєкту Агентства США з міжнародного розвитку (USAID) «Підвищення ефективності роботи і підзвітності органів місцевого самоврядування» («ГОВЕРЛА»), а також литовських партнерів.
Відкриваючи форум,перший віцеспікер українського парламенту Олександр Корнієнко подякував волинянам за незмінну гостинність і відзначив глибокі самоврядні традиції краю. «Сьогодні наша демократія залежить від двох речей – це війна та євроінтеграція. І саме ці напрямкам зараз є визначальними у діяльності Верховної ради. Я провів багато зустрічей з великими і малими громадами, бізнесом. Викликів чимало: економічне бронювання, демографія, брак людських ресурсів. Щодо євроінтеграції та транскордонного співробітництва, то аби ефективно включитися в цей процес, громадам належить кардинально переорієнтувати і добре навчити своїх менеджерів», – зауважив перший заступник голови ВРУ.
Очільниця Комітету Верховної Ради України з питань організації державної влади, місцевого самоврядування, регіонального розвитку та містобудування Олена Шуляк зосередилася на інституційній спроможності місцевого самоврядування у міжнародній співпраці. «Йдеться про освоєння 1 мільярда євро на відновлення – потрібно мати якісні проєкти, вміти працювати з європейськими фондами і донорами, налагоджувати співпрацю громад і бізнесу в контексті створення інвестиційних фондів», – окреслила вона першочергові завдання для органів місцевого самоврядування.
Голова Комітету Сейму Литовської Республіки з питань державного управління та місцевого самоврядування Річардас Юшка запевнив, що литовці готові поділитися своїм євроінтеграційним досвідом і допомогти пройти шлях виконання умов з реалізації європейських проєктів технічної допомоги. Він зазначив, що така співпраця існуватиме не лише на рівні парламентських комітетів обох держав, а й на рівні громад України і Литви.
«Важливо, коли усі гілки влади працюють разом і ведуть відвертий діалог. Адже інформація про запити громад повинна відображатися у законах», – переконаний голова підкомітету з питань регіональної політики та місцевих бюджетів Вячеслав Рубльов. При цьому парламентар відзначив високий рівень інклюзивності таких законопроєктів, оскільки вони обов’язково супроводжуються також і висновками асоціацій, які відстоюють інтереси органів місцевого самоврядування.
Голова Волиньрад Григорій Недопад закликав громади до активності: «Ми не маємо бути гіршими за решту членів європейського співтовариства. Сьогодні розвиток і майбутнє громад – у ваших власних руках. Навчайте своїх людей проєктній діяльності, переймайте досвід своїх міжнародних партнерів, укладайте нові угоди про європартнерство, долучайтеся до грантових і транскордонних програм. Усе це у підсумку прислужиться розвиткові громад, регіонів і держави».
Першу панельну дискусію Форуму присвятили питанням міжнародного територіального співробітництва.Присутні обговорили сучасний стан та нові можливості для органів місцевого самоврядування в контексті прийнятого Закону України «Про міжнародне територіальне співробітництво України» та законопроєкту «Про внесення змін до деяких законів України щодо стимулювання участі державних органів та органів місцевого самоврядування в реалізації програм та проєктів міжнародної технічної допомоги та транскордонного співробітництва». Під час обговорення представники громад озвучили кілька ключових пропозицій. Перше: ввести до секретаріатів розробників європейських програм представників сторони-реципієнта, бо через незнання тонкощів українського законодавства у виписаних умовах є багато правових колізій. Друге: держава має розширити перелік інструментів для участі в міжнародних програмах, оскільки у громад нерівні спроможності. І третє: змінити філософію перевірок використання європейських коштів – потрібно допомогти бенефіціару їх правильно використати, а не карати.
Друга і третя панельні дискусії стосувалася питань децентралізації влади в Україні, законодавчих аспектів цієї реформи та її розвитку, організації публічної влади на місцях у післявоєнний період та шляхи переходу від військового до багаторівневого цивільного врядування, критерії організації та проведення місцевих виборів, передумови відновлення місцевого самоврядування, впровадження системи забезпечення законності в діяльності органів місцевого самоврядування.