Відповідно до статті 12 Закону України «Про використання ядерної енергії та радіаційну безпеку» – населення територій, на яких розміщуються підприємства з видобування і переробки уранових руд, ядерні установки, об’єкти, призначені для поводження з радіоактивними відходами, має право на соціально-економічну компенсацію ризику від їх діяльності, у тому числі на пільги з оплати за спожиту електричну енергію для населення, яке постійно проживає в 30-кілометровій зоні атомних електростанцій у розмірі відповідно до статті 17 Закону України «Про електроенергетику».
Законом України «Про ринок електричної енергії» № 2019-VIII від
13 квітня 2017 року регламентовано втрату чинності статті 17 Закону України «Про електроенергетику», яка встановлювала пільговий тариф на електроенергію для побутових споживачів, які постійно проживають у 30-кілометровій зоні атомних електростанцій, у розмірі 70 відсотків діючого тарифу для відповідної групи населення.
Стаття 22 Конституції України встановлює, що при прийнятті нових законів або внесенні змін до чинних законів не допускається звуження змісту та обсягу наявних прав і свобод.
28 грудня 2020 року схвалено постанову Кабінету Міністрів України
№ 1325 «Про внесення змін до постанови Кабінету Міністрів України від 05 червня 2019 року № 483», відповідно до якої визначено єдину фіксовану ціну на електричну енергію для побутових споживачів – 1,68 грн/кВт год. Водночас це не може не викликати запитань щодо обґрунтованості такого рішення в зв’язку з тим, що чинним законодавством України питання встановлення ціни/тарифів на електроенергію не віднесено до компетенції Кабінету Міністрів України.
Відповідно до статті 20 Закону України «Про використання ядерної енергії та радіаційну безпеку» та Указу Президента України «Про заходи з підтримки розвитку ядерної енергетики та підвищення рівня безпеки у сфері використання ядерної енергії» (№104/2019) – місцеві органи виконавчої влади та органи місцевого самоврядування у межах своєї компетенції готують пропозиції щодо видів, обсягів, джерел надання соціально-економічної компенсації ризику для населення, яке проживає в зонах спостереження.
З огляду на вищевикладене та, враховуючи зростання тарифів на житлово-комунальні послуги (в тому числі на електроенергію), надходження, що отримані від збору на соціально-економічну компенсацію ризику населення, яке проживає на території зони спостереження, спрямовуються до місцевих бюджетів (на територію яких поширюються відповідні зони спостереження платників збору), з метою недопущення зростання соціальної напруги серед жителів Волині, депутати Волинської обласної ради просять вас сприяти у поверненні дії пільгового тарифу на електричну енергію для населення (побутових споживачів), яке постійно проживає у 30-кілометровій зоні ядерних установок (атомних електростанцій) та передбачити при розгляді внесення змін до Закону України «Про Державний бюджет України на 2021рік» субвенцію місцевим бюджетам на фінансування заходів соціально-економічної компенсації ризику населення, яке проживає на території зони спостереження Рівненської АЕС.