Відповідно до статті 15 Закону України «Про охорону навколишнього природного середовища» місцеві ради несуть відповідальність за стан охорони навколишнього природного середовища на своїй території і в межах компетенції забезпечують реалізацію екологічної політики України.
Зважаючи на ситуацію, що сьогодні складається у лісовій галузі України, ми, депутати Волинської обласної ради, не можемо стояти осторонь шляхів реформування галузі, озвучених Міністерством захисту довкілля та природних ресурсів України. Від обдуманих рішень та виваженої позиції на всіх рівнях влади нині залежить майбутнє лісового господарства та екологічна стабільність держави.
Питання реформування та розвитку лісового господарства обговорюється не вперше. У 2017 році спільними зусиллями було зупинене намагання Мінагрополітики запровадити реформування лісового господарства шляхом створення єдиного суб’єкта господарювання і ліквідації державних лісогосподарських підприємств як юридичних осіб.
Сьогодні ситуація повторюється. Проєкт Державної стратегії управління лісами до 2035 року, запропонований Міністерством захисту довкілля та природних ресурсів України – фактично Конституція галузі – передбачає чимало положень, на які варто звернути особливу увагу. Зазначимо, що розробка проєкту Стратегії відбувалася без широкого обговорення з фахівцями галузі, експертним середовищем, громадськістю та органами місцевого самоврядування. Найбільш гостро не сприймається пункт проєкту, яким під приводом розділення управлінських функцій просувається пропозиція щодо створення єдиного суб’єкта господарювання для здійснення управління державними лісогосподарськими підприємствами. Насамперед створення такого органу управління лісогосподарською галуззю унеможливлює втілення основоположних принципів реформи децентралізації.
Створення єдиного суб’єкта господарювання призведе до централізації управлінських процесів та обмежить вплив обласних рад та місцевих громад на прийняття рішень із ведення лісового господарства та розвитку деревообробної галузі в регіонах, унеможливить прийняття оперативних рішень та вжиття заходів у разі виникнення надзвичайної ситуації.
Несвоєчасність реагування на проблемні питання щодо ведення лісового господарства на місцевому рівні не сприятиме налагодженню партнерських взаємин лісівників із представниками місцевої влади та громадськості.
У проєкті Стратегії прописано чимало завдань та напрямків осучаснення методів ведення лісового господарства. Проте, взагалі не згадується яким чином стане можливе запровадження сучасних технологій та модернізації виробництва.
Лісова галузь гостро потребує змін у питаннях фінансування. Якщо лісівники ресурсних регіонів України мають можливості забезпечити стабільні заходи з лісовідновлення, охорони та захисту лісів, то лісогосподарські підприємства Сходу та Півдня України потерпають через недостатність коштів на розвиток галузі. Неможливо вимагати застосування високоякісних природозберігаючих технологій без залучення інвестицій та фінансових ресурсів для придбання необхідного обладнання.
Гострим залишається питання протипожежного захисту лісів. Уся країна бачила, наскільки руйнівними стали пожежі в Житомирській та Луганській областях, що свідчить про важливість завчасної підготовки та матеріально-технічного забезпечення охорони лісів від пожеж. Лісівники, крім охорони державного лісового фонду, у пожежний період часто залучені до гасіння вогню на самозаліснених землях та інших територіях громад. Це щосезону потребує чималих затрат людських та матеріальних ресурсів. Тому просимо Вашої підтримки та відповідних рішень стосовно виділення коштів щодо попередження і охорони лісів від пожеж.
Депутатський корпус Волинської обласної ради просить Прем’єр-міністра України, Міністра захисту довкілля та природних ресурсів України та Державне агентство лісових ресурсів України:
– продовжити розробку Державної стратегії управління лісами до
2035 року з обов’язковим залученням до справи фахівців, експертного середовища, громадськості та органів місцевого самоврядування;
– вилучити п. 1.3 Розділу IV «Здійснення економічної діяльності»,
а саме: «Ведення економічної діяльності у лісовій галузі передбачається сконцентрувати в межах новоствореного суб’єкту господарювання державної форми власності, який буде уповноважений здійснювати управління державними лісогосподарськими підприємствами.»;
– забезпечити виділення належного фінансового ресурсу щодо попередження і охорони лісів від пожеж.
Консолідована позиція всіх зацікавлених сторін не дасть зруйнувати лісову галузь.