Підсумовано результати узгодження показників обласного бюджету на 2022 рік. Участь у завершальній стадії бюджетних слухань взяли керівники обласної ради, члени бюджетної комісії, голови фракцій, а також представники обласної державної адміністрації.
Голова Волиньради Григорій Недопад зазначив, що упродовж двох тижнів велася предметна робота з аналізу та узгодження кошторисів як галузей загалом, так і кожної окремої установи обласної комунальної власності в контексті доведених прогнозних показників бюджету на 2022 рік. «На підставі цього детального аналізу виокремлено системні виклики, визначено пріоритети фінансування, напрацьовано ряд рекомендацій, які допоможуть збалансувати видатки в умовах гостродефіцитного бюджету. Я прошу керівництво облдержадміністрації та головних розпорядників коштів максимально врахувати ці рекомендації. У нас повинна бути єдина узгоджена позиція, аби в грудні прийняти обласний бюджет», – зауважив очільник депутатського корпусу.
Серед пріоритетних напрямків фінансування на наступний рік Григорій Недопад назвав видатки на подолання пандемії коронавірусу. В обласному протиковідному фонді на цю мету зарезервовано 30 мільйонів гривень. Головні ж виклики – це непрогнозована ціна на енергоносії, а також великий обсяг делегованих державою повноважень без фінансового їх підкріплення. При цьому державні дотації для області на 2022 рік скорочено на 134 мільйони гривень.
Кожну з названих позицій деталізував голова бюджетної комісії Орест Маховський. Він зазначив, що при усіх намаганнях сформувати збалансований бюджет-2022, найпевніше він все одно буде дефіцитним. Так, в освітній галузі уже сьогодні очевидна нестача 60 мільйонів гривень на виплати стипендій. Рішення про їх підвищення з наступного року, подекуди більш як удвічі, прийняла держава, однак джерел фінансування при цьому не названо. Найпевніше це покладається на обласні бюджети. Як і різниця у вартості харчування дітей. Бюджетом передбачена сума у 90 гривень на одного учня, тоді як нові норми шкільного харчування збільшують ціну до 140 гривень. Ще одним неунормованим питання є організація харчування в пансіонних освітніх закладах. Постановою КМУ передбачена батьківська плата у розмірі 20% вартості харчування, однак розбіжності у трактуванні цієї норми потребують додаткових роз’яснень Міністерства освіти і науки.
Ще один системний виклик – це непрогнозована вартість енергоносіїв, зокрема, електроенергії. Однак, навіть за таких умов депутати наполягають на єдиних підходах у розрахунках потреби на ці видатки. Голова бюджетної комісії зазначив, що окремі комунальні заклади ретельно і виважено підійшли до обрахунків, інші ж декларують перебільшені суми, не вдаючись до ощадливості, не враховуючи дистанційного навчання та закладаючи у прогнозні видатки борги минулих років. Зауваження стосувалося переважно закладів профтехосвіти.
Були й інші рекомендації для них. Депутати наполягають на необхідності оптимізації мережі центрів професійно-технічної освіти – слабкі варто приєднувати до прогресивних. Наступний крок – перегляд обсягів регіонального замовлення. Його варто зменшити на ті спеціальності, за якими фіксується недобір студентів, а також при умові низького рівня працевлаштування випускників. Окрім того, у профтехосвіті вкрай потрібне осучаснення переліку професій з максимальною їх прив’язкою до потреб місцевого ринку праці. Йшлося також про відсутність в окремих керівників ПТНЗ мотивації до запровадження змін.
Бюджетна незабезпеченість на оплату комунальних послуг – головна проблема у фінансуванні закладів охорони здоров’я. Депутати облради єдині у твердженні: потрібно наполягати на включенні Національною службою здоров’я цієї статті видатків у тариф на оплату медичних послуг або ж домагатися збільшення обсягу державної додаткової дотації на цю мету.
Окрім того, фінансування таких медустанов як служба крові, патанатомічне бюро та судово-медичної експертизи, МСЕК, будинок дитини та інші держбюджет передбачив лише на пів року. Також розвиваючи трансплантологію держава ні копійки не передбачила для закупівлі дорогвартісних але життєвонеобхідних медпрепаратів для пацієнтів з пересадженими органами. На сьогодні така потреба в області обчислюється у 15 мільйонів гривень. Депутати також наполягають на оптимізації окремих установ у системі охорони здоров’я, зокрема, бази медспецпостачання та медичної статистики.
У галузі культури в закладах обласної комунальної власності рекомендовано розмежувати методичну роботу і власне надання послуг. Такий поділ потрібний для можливості залучення фінансування обласних установ з бюджетів місцевих громад. Волиньрада ініціює у рамках міжмуніципального співробітництва запровадження принципу співфінансування громадами обласних закладів також і у галузях освіти, спорту та соціального захисту.
Всі озвучені депутатами пропозиції, після їх узгодження з керівниками фракцій, ляжуть в основу рекомендацій і будуть спрямовані для роботи обласній державній адміністрації як виконавцю делегованих повноважень.