Відбулись передбюджетні слухання з обговорення показників проєкту обласного кошторису на 2022 рік. В обговоренні взяли участь члени постійної комісії з питань бюджету, фінансів та цінової політики, перший заступник голови облради, керівники структурних підрозділів облдержадміністрації, які і є головними розпорядниками бюджетних коштів.
Кілька днів тому парламент прийняв у першому читанні державний бюджет на 2022 рік. На підставі цього документу визначено і прогнозні показники обласного бюджету на наступний рік. Головний фінансист області Ігор Никитюк зазначив, що на фоні зростання вартості енергоносіїв, цін на окремі товари і послуги, а також задекларованого збільшення деяких видів соціальних виплат держава одночасно зменшила обсяг дотацій для Волині. Розраховувати ж на ріст надходжень до обласного бюджету в умовах децентралізації не доводиться. «Бюджет наступного року – це винятково видатки споживання, і вистачить їх лише на мінімальні потреби», – резюмував він.
Звертаючись до головних розпорядників коштів голова бюджетної комісії Орест Маховський зауважив, що готуючись до затвердження основного фінансового документу області, конче потрібно напрацювати узгоджену позицію щодо роботи соціально-бюджетної сфери в умовах гострого дефіциту бюджету: «Видатки скорочено практично по усіх галузях. Держава передає на місця все більше повноважень без фінансового підкріплення. Відтак, ми мусимо досягти спільного бачення, як житимемо цей рік в умовах доведених лімітів та можливостей обласного бюджету, на що скеровувати кошти найперше, на чому можна зекономити, де знайти резерви».
За таким принципом під час передбюджетних слухань аналізувалася кожна галузь. Майже всі керівники структурних підрозділів констатували, що доведених на наступний рік асигнувань ледь вистачить на захищені статті. При тому, що оплата праці врахована без стимуляційних доплат, а видатки на енергоносії збільшено лише на 8%, що неадекватно зростанню їх вартості. Начальниця служби у справах дітей Алла Онищук озвучила проблему з обласним притулком для дітей. Рожищенською міськрадою встановлено найвищу в області вартість гігокалорії на централізоване опалення, що автоматично удвічі збільшує видатки на соціальний заклад. Оскільки у цьому ж приміщенні розташований і місцевий дитсадок, депутат облради Володимир Бондар ініціює запропонувати Рожищенській міськраді спільно з облрадою замінити газове опалення на твердопаливне. У разі незгоди розглядатиметься альтернативний варіант розташування обласного притулку для дітей в іншому населеному пункті.
Очільниця управління освіти і науки Людмила Плахотна повідомила, що наступного року освіта області недоотримає понад 17 мільйонів гривень освітньої субвенції. Вона також звернула увагу на проблему з харчуванням дітей. Показниками наступного року передбачено 90 гривень на учня, тоді як нове шкільне меню збільшує вартість харчування до 140 гривень. Без фінансування також можуть залишитися такі статті, як оздоровлення дітей-сиріт, виплата стипендій обдарованим дітям та надбавки за престижність професії вчителям. Та найгостріша проблема – це підвищення з наступного року більш як удвічі соціальних та академічних стипендій для студентів професійно-технічної, передвищої фахової та вищої освіти. Якщо держава не передбачить на ці потреби компенсаційних виплат, в обласному бюджеті утвориться прогалина у 50 мільйонів гривень.
Депутат обласної ради Ярослав Матвійчук цікавився процесом передачі майнових комплексів закладів професійно-технічної освіти з державної в комунальну власність. Попри те, що 11 центрів профтехосвіти утримуються з обласного бюджету, їхнє майно і досі належить державі. Чимало з нього вже не використовується чи експлуатується неефективно. Однак, вплинути на ситуацію обласна рада не може. Людмила Плахотна зазанчила, що процедура зміни форми власності майже завершена лише по двох закладах. Документація на роки зависає у міністерських кабінетах. Перший заступник голови обласної ради Юрій Поліщук запропонував звернутися до народних депутатів із клопотанням щодо пришвидшення прийняття цих рішень.
В умовах епідемії та обмеженого фінансування працюватиме і медицина області. З держбюджету не додано близько 10 мільйонів гривень медичної субвенції. Тому недофінансування суттєво відчуватимуть установи, які не працюють з Національною службою здоров’я, а це – служба крові, патанатомічне бюро, МСЕК, будинок дитини. Керівник обласного управління охорони здоров’я Валерій Руцький загострив увагу на мізерних коштах, які виділяє держава на лікування рідкісних захворювань, а також на медпрепарати для людей з пересадженими органами. Щодо протиковідного фонду, то передбачено достатньо – 30 мільйонів.
Також з’ясувалося, що при дефіциті бюджетного фінансування заклади культури обласної комунальної власності – театри, філармонія, музеї – не передбачають наступного року збільшення своїх власних надходжень. Депутати висловили одностайну думку, що ці установи повинні більше заробляти на своє утримання, тому належить переглянути як їхній менеджмент, так і оптимальність штатів.
Так само солідарними члени бюджетної комісії були у рекомендаціях залучення спонсорів та меценатів у галузь професійного спорту та фізичної культури. Оскільки управлінці галузі нарікали на недостатнє бюджетне фінансування для проведення спортивних заходів та участі спортсменів в загальнообласних та загальнодержавних чемпіонатах.
На завершення голова бюджетної комісії Орест Маховський акцентував увагу розпорядників коштів на важливості планування видатків для співфінансування трьох великих інфраструктурних проєктів: наступного року запланована реконструкція обласних дитячої та дорослої лікарень, а також реставрація Олицького замку.
Орест Маховський також зазначив, що весь наступний тиждень буде присвячений детальному аналізу фінансово-господарської діяльності усіх без винятку закладів обласної комунальної власності. «Бюджетні слухання повинні слугувати максимально ефективному та узгодженому процесу підготовки і схвалення обласного бюджету на 2022 рік», – підсумував він.